420 километра мечти от София до Варна

zx620y348_3010116 (Small)

снимки: Капитал

Строителството на магистрала „Хемус“ е започнало преди 44 години, а прогресът му е бавен

Магистрала „Хемус“ е дъщеря на много правителства: Тодор Живков присъства на първата й копка през октомври 1974 г., година преди началото на „Тракия“, която все пак вече е завършена. Километрите пълзят през десетилетията. Но настоящият регионален министър Николай Нанков обяви края й: след седем години, източник /Капитал/.

Срокът едва ли ще бъде спазен, тъй като за половината магистрала в средата няма готови проекти, на места ще трябват екооценки, после ще се правят търгове за строителство, ще започне изграждане, а стои и въпросът с парите, защото пътят се плаща от бюджета. По най-груби изчисления – около 2 млрд. лв.

25 километра до 2020 

През последната седмица бяха направени две малки стъпки напред в развитието на Хемус“. На 19 юли беше подписан договорът за строителство на отсечката между Ябланица и Боаза от 9.3 км. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) избра „Хидрострой“ и две нейни дъщерни фирми за изпълнител още в началото на годината, но подписването се забави с шест месеца заради жалби.

В края на миналата седмица пък стана ясно кой е и консорциумът, който ще строи 16-те километра между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово, което е до Шумен (виж карето). В момента все още тече законовият срок за обжалване пред Комисията за защита на конкуренция (КЗК), като две обединения са потенциални жалбоподатели. От „Трейс груп холд“, участник в едното, коментираха, че няма да подават жалба. До редакционното приключване на броя от „ПСТ груп“ не дадоха отговор.

Тези общо 25 км ще са готови най-рано през 2020 г., ако всичко върви по план и без сътресения, тъй като срокът е две години и половина. Шефът на АПИ Дончо Атанасов и Николай Нанков обясниха, че ще се стремят да скъсят сроковете за проектиране и така „Хемус“ да порасне с 25 км още по-скоро. Това обаче няма да е драматично увеличение на построеното трасе – остават още 225 км, което е над половината магистрала.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *