От декември миналата година, съветниците се занимават с изменение на Правилника за организация и дейността на общински съвет Дългопол. От изменението на този правилник зависят измененията във възнагражденията на съветниците.
На 27.12.2016г. общински съветници внасят докладна да бъде изменена съществуващата наредба, а с това и възнагражденията на общинските съветници.
Още при приемане на дневния ред общинския съветник Николай Христов предлага нейното отпадане. Мотивите му са, че не е качен проекта за изменение в изискуемия срок на сайта на общината за запознаване на гражданите. Не е чут от мнозинството и предложението му е отхвърлено.
В залата присъстват и граждани от община Дългопол. При разглеждане на точката те искат разяснения.
„Анатоли Ангелов – гражданин: Г-н Златев, може ли за гражданите да кажете за какво точно става въпрос, понеже не сме чели докладната, какво точно се предлага?
Н. Христов – Общински съветник: Преди малко точно такива ми бяха мотивите, че докладната трябва да бъде качена на сайта на общината, за да могат гражданите да се запознаят с нейния текст. Законоустановеният срок е 14 дни преди заседанието да се публикува.
Зл. Златев – Предс. на ОбС: Не сте прав. Хайде да не се лъжем, въпроса беше да не се шуми много, ако трябва да бъдем честни пред себе си. В досега действащият Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, възнаграждението, което получават общинските съветници е 50% от средната брутна заплата на общинска администрация, плюс една минимална работна заплата в рамките на страната, когато тя расте, расте и възнаграждението. Предложението на колегите е, според ЗМСМА до 70% от средната брутна заплата на общинска администрация, плюс всички останали необходимо присъщи разходи, свързани с дейността на общинския съветник като такъв, които се оправдават с разходооправдателни документи.“
Поради упражнения граждански контрол и неяснотата на размера на допълнителните разходи, които трябва да бъдат заплащани на съветниците и които са „без таван“, предложението не е прието.
На следващото свое заседание, обаче общинските съветници отменят своето решение, с което „предложението не е прието“. Не е ясно, това само по себе си, това какви юридически последствия носи. А в следващата си точка, общинския съвет поставя наново изменението на Правилника и възнагражденията. На сесията, състояла се на 12.01.2017г., промяната на възнаграждението е мотивирано даже с думите „за да не излезем наказани заради това, че хората са ни избрали, а и в един момент нашите семейства да страдат, че носим по-малко приходи вкъщи, ние използваме една законна, легитимна възможност на закона“.
За компенсиране на „намаляването“ на възнагражденията се предлага общинския съвет да състави три помощни специализирани органа към него, нар. Контролни съвети. За участието си в тези контролни съвети, съветника ще получава допълнително възнаграждение.
Дни преди това, заради възнагражденията на съветниците, се усеща недоволство в социалните мрежи. „Това е право, но не е задължение, поне не и размера му и на доста места общинските съветници са си гласували заплата 1 лв. или символични минимални суми…“, „…за мандата над 600 000 лв. И това е издръжка само за заплати.“, са само част от реакциите.
В отговор на предизвикания обществен интерес общинския съветник Диянова, която призовава да не „играят популизъм“ колегите й, разказва притча за баща, син и кон. За това, как селяните никога не били доволни, как минавали през селото бащата, сина и коня, винаги намирали кусури.
Така е прието общинските съветници на Дългопол да получават 50 на 100 от средната брутна работна заплата на общинската администрация, плюс 420лв. за участие на една от трите нови комисии – Специализиран орган „Контролен съвет по средствата от Европейския съюз за програмен период 2014-2020, общински земеделски и горски фонд и туризъм”, Специализиран орган „Комисия за становяване и предотвратяване на конфликт на интереси“ или Специализиран орган „Социални проекти“.
12 дена по – късно приетото от Общински съвет Дългопол решение е върнато от Областния управител.
Като основно нарушение областния управител сочи нарушението, за което общинския съветник Николай Христов алармира още през декември, миналата година. И по-точно Закона за нормативните актове изисква „Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.“
Тъй като, е било ограничено правото заинтересовани лица, в т.ч. и жителите на Дългопол да изразят своето становище, решението трябва да бъде прието наново или отхвърлено, след спазване на изискуемата процедура.
От 27.01.2017г. на сайта на общината е качено, чисто ново предложение. Според него общинските съветници на Дългопол следва да получават вместо 50 на 100, 70 на 100 от средната брутна работна заплата на общинската администрация, плюс вместо 420лв. – 270лв. за участие на една от трите нови комисии, наречени специализирани органи.
На сесията на 17.02.2017г., върнатото от Областния управител решение не е разгледано. Така че, колко точно ще са възнагражденията на общинските съветници в Дългопол, още е под въпрос.
ПРОВАТОН ЩЕ СЛЕДИ РАЗВИТИЕТО ПО СЛУЧАЯ
Вашият коментар