Сроковете за подмяна на касовите апарати ще се удължат

Сроковете за подмяна на касовите апарати ще се удължат

снимки: Капитал

Депутатите в бюджетната комисия приеха нови изисквания към търговците, които използват софтуер за управление на продажбите

Сроковете за промяна на касовите апарати така, че да започнат да подават към НАП в реално време информация за всяка издадена касова бележка, ще бъдат удължени. Това стана ясно от изказване на председателя на бюджетната комисия към парламента Менда Стоянова пред медиите. В момента за регистрираните по ДДС фирми е поставен срок до края на тази година, а за останалите – юни 2019 г., източник /Капитал/.

Според бранша и риска

“Ще дискутираме с НАП и Министерството на финансите допълнително крайния срок, но той не трябва да е по-дълъг от края на 2019 г. Според мен първо трябва да се започне с най-рисковите групи – търговията на едро, на дребно, обществено хранене и обектите с по-голям оборот”, каза Стоянова. Тя допълни, че по браншове може да се детайлизират допълнителни срокове според големината на обектите, за да може промяната да се случи по-плавно.

През миналата седмица стана ясно, че държавата е задължила всички фирми да направят разход за обновяване на касовите си апарати. Моделите, произведени през последните 2-3 години, ще може да се ъпгрейднат, но всички останали ще трябва да се сменят с нови. Консервативната оценка за общия разход, който трябва да направи бизнесът, е 120 млн. лв.

Предаването на данни от касовите апарати към НАП няма да е съвсем в реално време, а на 5-минутни сесии

Изпълнителният директор на НАП Галя Димитрова заяви, че става въпрос за неповече от 350 хил. устройства, като на голяма част от тях ще трябва да се ъпдейтне единствено софтуерът. Иначе регистрираните в системата на приходната агенция касови апарати са малко над 440 хил., но една част от тях в последната година не са подавали информация, т.е. са неактивни.

От думите на Димитрова стана ясно и още нещо – че предаването на данни от касовите апарати няма да е съвсем в реално време, а на 5-минутни сесии.

Още промени – на софтуера за продажбите

Депутатите в комисия приеха на второ четене и промените в Закона за ДДС, с които се въвеждат нови изисквания за фирмите, които използват софтуер за управление на продажбите (например заведения за хранене, някои търговски вериги, складове и др.). Целта е да се прекратят възможностите за манипулирането му и укриване на обороти. Текстовете предвиждат НАП да публикува на сайта си списък с предварително одобрени програмни продукти и няма да се позволява на търговците да използват софтуер извън този списък. Има и още едно изискване – да съхраняват създаваната чрез софтуера информация 10 години назад. Менда Стоянова, която е вносител на проекта, обаче оттегли точно този текст, тъй като според бизнеса той е неизпълним на практика.

В мотивите към законовите изменения се посочва, че в момента голяма част от тези системи за управление на продажбите позволяват на клиента да се издава бележка, която имитира касов бон, а информацията в компютърната система да се изтрие или промени. Така част от оборота остава скрита. От НАП твърдят още, че в хода на проверките на обекти, в които има такива системи за управление на продажбите, се установява, че се укриват между 30 и 70% от оборота им.

По-подробните изисквания към използващите софтуер за управление на продажбите търговци ще бъдат разписани в наредба на Министерството на финансите, като тя трябва да е готова до 6 месеца след влизането в сила на закона. По информация на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер подобни системи ползват около 25% от бизнеса. Те настояват фирмите да са равнопоставени и новите изисквания да обхванат всички, като дават пример с онлайн търговците, които в момента не се отчитали пред НАП.

“Идеята е всички да са равнопоставени и да се подава информация от всички”, твърди Галя Димитрова.

“Подкрепям и всеки български гражданин трябва да подкрепи подобни изисквания в закона, които касаят най-вече софтуера за управление на продажбите. Така че да се избегнат всякакви манипулации по него, които в момента се правят и довеждат до укриване на обороти”, заяви Стоянова.

По време на заседанието на бюджетната комисия, на която се гласуваха измененията, от БСП поискаха вносителят им да ги оттегли. След като това не се случи, всички депутати от партията напуснаха заседанието. Според тях не може между първо и второ четене да се вмъкват подобни важни промени, които касаят голяма част от бизнеса. Промените в Закона за ДДС бяха внесени като преходни и заключителни разпоредби към измененията на Закона за митниците.

Подобни новини

Вашият коментар