Електронните разплащания ще се подобрят значително до 2-3 години

Електронните разплащания ще се подобрят значително до 2-3 години

Габриел Гита е вицепрезидент бизнес развитие на MasterCard за Централна и източна Европа (ЦИЕ). Той ръководи екипа за, отговорен за внедряването на нови технологии за плащане и идентификация в областта на електронната търговия, онлайн плащания, цифровите портфейли. Той се присъединява към компанията през 2007 г. и има над 17 години опит в индустрията за е-разплащания. Срещаме се с него при гостуването му в София на тазгодишния Webit.Festival 2019, за да ни сподели повече за тенденциите, иновациите и развитието на пазара в региона. 
 
– Г-н Гита, как се развива индустрията на мобилните разплащания към момента? 
– Мобилните разплащания се развиват с бурни темпове, а това от своя страна стимулира развитието на смартфон технологиите, като трендът е към пускането на все повече устройства, поддържащи такива опции. Пазарът се развива благодарение на увеличаващия се брой потребителски решения. Такива се предлагат както от големите технологични гиганти като Apple, Google и Samsung, така и от банките, които търсят начин как да отговорят на дигиталните промени. Важен компонент от пейзажа бе създаването на условия за търговците да приемат безконтактни плащания. Развитието в тази посока се движи с много висока скорост и в Европа вече близо 70% от хората плащат безконтактно. Това става възможно благодарение на подобряването на инфраструктурата и на осъзнатите ползи от клиентите. Следващата логична стъпка са мобилните опции.
– Сигурни ли са тези нови инструменти?
– Те са много сигурни, защото са направени специално да бъдат такива. Всеки, който развива финансови услуги, мисли първо за сигурността. Целта днес е хората да се чувстват защитени и да имат добро потребителско изживяване. В миналото имаше решения, които предлагаха или едното, или другото. Със съвременните технологии човек има и двете.
– Кое според Вас е най-вълнуващото нещо в областта на разплащанията?
– Най-вълнуващата част за мен е свързана с електронната и мобилна търговия. Тази индустрия се развива с много бързи темпове и е може би най-бързо растящият сектор в сферата на търговията на дребно. Разбира се, в различните държави нивото е различно. В страните от Централна и Източна Европа например около 10% от ритейл сектора принадлежи на електронната и мобилна търговия. Има много разработки в тази сфера и определено е много интересно.
– Коя иновация в сферата на платежните услуги крие най-голям потенциал според вас?
– От гледна точка на физическите магазини, определено това са мобилните плащания и NFC технологиите (NFC – near-field communication, е т.нар. близка безконтактна комуникация, която позволява на смартфоните и мобилните устройства да обменят информация с безконтактните ПОС терминали, бел.р.). Има още една форма на плащания, която е в самото си начало, но е изключително интересна – възможността човек да пазарува, без да прави или носи каквито и да са пари в себе си. Става дума за система, която го разпознава единствено на базата на жестовете му. Така, докато се разхожда из магазин и взема желаните продукти, софтуерът междувременно го таксува.
Що се отнася до е-търговията, има две неща. Едното е свързано със сигурността на плащанията. Става дума за тъй наречената строга клиентска автентификация (Strong customer authentication), която има потенциала да направи плащанията още по-защитени и удобни за потребителите. Другото е токенизацията, която гарантира сигурността на картата и дава възможност на мобилните устройства да се използват като платежни карти.
– Кои са ключовите трендове в сферата през 2019 г.?
– Всеки говори за PSD2. Директивата влиза в сила от септември и ще промени много неща, но може би най-важното е свързано с изискването за по-сигурни методи за автентикация, различни от използването просто на потребителско име и парола. От наша гледна точка това е най-важното нещо, което ще бележи годината. Пазарните играчи ще трябва да се адаптират към новите изисквания и да положат големи усилия в тази посока. Всичко това обаче има потенциала да подобри клиентското изживяване значително през следващите 2-3 години. Крачката ще направи плащанията не само по-сигурни, но и много по-удобни за потребителите спрямо днес.
– Каква е ролята на MasterCard в цялата картина?
– MasterCard е технологична компания, която развива решения в сферата на електронните плащания. Всички съвременни инструменти, включително NFC и опциите за е-търговия, се поддържат от нашите технологии. От друга страна обаче участваме активно в създаването на новите правила и стандарти в сферата на разплащанията. Така че способстваме за формирането на индустрията на много нива.
– Как ще опишете българските потребители в сравнение с тези от останалите държави от ЦИЕ?
– България е един от най-важните пазари за електронни разплащания в ЦИЕ и казвам това абсолютно отговорно. Тук е налице силен и бързо развиващ се пазар на е-търговия. Има много търговци, които се колаборират с други от региона. Фактът, че българските клиенти са готови да възприемат подобен начин на потребителско пазаруване, говори за движението на пазара напред. Освен това страната е на челни позиции по възприемане на безконтактните плащания.

Подобни новини

Вашият коментар