Smart образование: От добавена реалност до редизайн на класната стая

Smart образование: От добавена реалност до редизайн на класната стая

В едно американско частно училище учениците имат възможност за следния избор – след урока да изразят впечатленията си от него и разбирането си за наученото по различни начини – като доклад, коментар за текста, песен, рисунка и дори интерпретативен танц.

Представете си как това се налага като масова практика у нас, където на много места препитването в час върху наизустени точки от урока се приема като обективен показател дали преподаденият материал е разбран.

За щастие, много учители днес осъзнават необходимостта да търсят нови методи да ангажират децата към съдържанието на учебника и не само това – да разгърнат хоризонтите на учениците си отвъд страниците в раницата им.

Благодарение на интернет и технологиите това разгръщане става много по-лесно – необходим е само отворен ум за всички нови тенденции в дигиталното образование. Именно така могат да бъдат взети предвид различните способи за учене и възприемане на информация на отделния индивид, така че всяко дете (дори всеки възрастен) се сдобива с много повече канали, по които да допълва и подрежда информацията в главата си.

Прост пример – спомнете си как преди 20-ина години учителите караха децата да сгъват кубчета от хартия, за да могат да свикнат с геометричната форма. Днес могат да гледат 3D видеа в час, които да им ползват различните страни и характеристики на всяка форма. Да не говорим, че 3D принтерите, които стават все по-достъпни като цена, дават възможност да бъде изработена лесно по-модерна версия на хартиеното кубче.

Пред децата стоят хиляди възможности за учене – от видеоинтерпретация на урока, до приложения с добавена реалност за упражняване на новия материал. Как ученето да бъде по-достъпно от превръщането му в своеобразна игра на Pokemon Go?

Днес вече е ясно, че дори начинът, по който изглежда класната стая, може да се отрази върху уменията за учене. Само преди няколко месеца СУ „Христо Ботев” във Враца предизвика буря от коментари в социалните мрежи заради иновативния си дизайн, който позволява всеки кабинет по отделните предмети да потапя учениците в атмосферата на това, което се учи.

Всичко това обаче не е ново – по света всяка година се появяват редица тенденции в образованието, които подсказват, че класната стая никога няма да бъде статичния куб с чинове от спомените ни. Нека в началото на учебната година се запознаем и с част от световните тенденции в образованието и това, което ни очаква през новата година.

Обучението като персонализирано преживяване

Ужасът не само на децата, но и на техните родители, е стандартизираното изпитване. Какво имаме предвид – Вера се справя по-добре на тестове, защото обича конкретните въпроси и конкретните отговори. Георги обаче се чувства по-комфортно, когато разсъждава по даден проблем и обяснява различните му аспекти. Той трудно би събрал тезата си в а), б) и в).

И двамата обаче са изпитвани по един и същ начин – дали ще е чрез тест, или устно пред дъската, няма как знанието и на двамата да бъде адекватно оценено с общ изпитен модел. Всички деца имат различни начини да учат – за някои е по-лесно да възприемат разказан урок и имат силно развита слухова памет, други – зрителна памет. Трети учат най-добре чрез експеримент.


iStock/Getty Images

Благодарение на дигиталните технологии и трансформациите в образованието, вече е възможно всяко дете да учи по най-лесния за него начин – независимо дали става дума за предаване на урока чрез добавена реалност или чрез видеа, които съпътстват преподадените факти. Тук, разбира се, идва въпросът за цената на въвеждането на подобни практики в училище. Истината е, че приложенията за учене стават все повече и достъпът до интерактивни форми на обучение ще става все по-лесен.

Относно стандартизираното изпитване – докато на места възможността за онлайн тестове преодолява риска от злоупотреби, някъде в бъдещето се заражда идеята за анализ на резултатите чрез изкуствен интелект, който да може да даде по-точна и конкретна оценка за знанията и уменията на детето, извън субективната гледна точка на учителя. Дали това ще има положителен ефект – на този етап можем само да гадаем.

Все по-лесен достъп

Замислете се само за литературата днес – можем да прочетем една книга на хартия, на таблет или да я слушаме под формата на аудиокнига. Защо тогава ученето на уроци трябва да се случва чрез четене единствено от учебника? Това е втората тенденция за предстоящата година – информацията и знанието да стават все по-достъпни независимо от метода, по който достигат до ученика.

След като телефонът ви може да превърне гласовото ви съобщение в текстово и обратното, защо технологиите да не могат да правят това и за учебния материал? Това би било особено полезно при ученици с дислексия или други обучителни затруднения.

Достъпността на знанието има и друг аспект – географски. Независимо в кое училище учи детето ви и в кой край на света е, ще има достъп до видеоуроци от целия свят. Е, ако владее съответния език, разбира се.

В България една от най-популярните платформи за видео уроците е Ucha.se. сайтът предлага над 15 000 видеоурока и тестове по всички предмети от 1. до 12. клас. В момента родителите, които искат да направят ученето на децата си по-интересно и лесно могат да получат безплатен абонамент за Уча.се в комбинация с таблет и план от Vivacom.

Нещата от живота и интернет на нещата

Трудно е, когато във всеки аспект от живота ни говорим за интернет на нещата (Internet of Things), темата да не засегне и образованието. Можем да използваме тази споделена мрежа по какви ли не начини – например чрез различни инструменти, които да дават на родителите достъп до домашните работи на децата им или да бъдат средство да разберат кога детето им е отсъствало от час. Интернет на нещата крие безброй възможности за използване от гледна точка на образование и връзка с учебна среда. Това от своя страна може да повиши ангажираността с учебния материал.


iStock/Getty Images

Сигурност без тревоги

Обучение, свързано с толкова широко използване на интернет и технологиите, неминуемо води до въпроса за сигурността. Доколко е безопасно за децата да прекарват толкова време в различни приложения за онлайн учене?

Затова дигиталните трендове за 2020 година предвиждат и по-засилен родителски контрол върху онлайн заниманията на децата. Вероятно ще видим и по-строг контрол с двуфазно удостоверяване на самоличността на потребителя, преди да достигне до необходимото съдържание.

И ако за България тези въпроси сякаш не стоят на дневен ред в масовото образование, то други трендове, характерни за тази година, могат да се окажат прозорец към бъдещето.

Например добавената реалност/виртуалната реалност

Въпреки че все още трудно учениците могат да учат география, слагайки си VR сет и попадайки в пустинята Сахара, добавената реалност вече има своето място в класната стая и помага за по-лесното възприемане на теми като история, география и др.

Множество приложения обаче позволяват виртуални разходки из музеи и галерии, което може да помогне на учениците по-добре да разбират местата, за които учат в училище. Тенденцията е използването на добавената реалност в час да се засилва и това ще става все по-традиционен начин за учене в час, а и у дома.

Редизайн на пространството

Нека се върнем към училището във Враца, което е избрало да промени облика на кабинетите по различни предмети. Оказва се, че дори по-прости методи работят. Например разположението на чиновете в класната стая – вместо всички да сочат към бюрото на учителя, те могат да бъдат разположени по различни начини, така че да създават комфорт за децата и усещане за споделено пространство.

Нека не забравяме и премахването на черната дъска. Смарт дъските позволяват много по-лесна работа в час, като комбинират функцията на черната (или бялата) дъска с възможностите на компютъра. Така учителят, заедно с учениците, може да работи върху електронни файлове, да споделя информация с децата, да им предоставя мултимедийни материали. Достъпът до компютри и интернет в час от своя страна дава възможност на децата не просто да гледат видеа и различни медийни продукти, но и да ги създават и да разбират как работят.

Защо да не отидем още по-далеч в мисленето за редизайн? Благодарение на смартфоните и таблетите целият процес може да бъде изведен извън класната стая и учениците да имат достъп до същите материали и още по-пълноценно изживяване в двора на училището или в зала в музей.

Това са само част от промените, които настъпват в образованието. Въпреки че това е сфера, в която промените на държавно ниво традиционно се случват бавно навсякъде по света, новостите в технологиите стават светкавично и улесняват не само достъпа до информация, но и обработването, анализирането и запомнянето й. Така ученето се превръща в съвършено нов тип изживяване.

Smart образование е съвместна рубрика на Webcafe.bg и Vivacom, посветена на образованието и дигиталните форми на обучение.

Подобни новини

Вашият коментар