Октомври е! Как да се справим със сезонната депресия?

Октомври е! Как да се справим със сезонната депресия?

С настъпването на есента голяма част от хората изпитват липса на мотивация, чувстват се тъжни, но не знаят каква е точната причина. Смяната на сезоните засяга и настроението ни. Самите ние ставаме по-мрачни. Този феномен се наблюдава сред мнозина и се нарича сезонна депресия.

“Степента на проявление на сезонната депресия е различно при различните хора. Установено е, че от депресивни състояния по-често страдат жителите на страните, в които денят е по-къс”, обясни клиничният психолог Петя Стойчева-Кривицк.

По думите й количеството слънчева светлина оказва голямо влияние върху настроението ни. Затова и с настъпването на друг сезон наблюдаваме промяна в емоционалното си състояние.

Много хора свързват есента с края на лятото, което пък се смята за по-разнообразен сезон – ежедневието ни изобилства от активности, взимаме си отпуск от работа, за да отидем на море или на планина, срещаме се по-често с приятели. Когато есента настъпи и температурите започнат да се понижават, започваме да се чувстваме сякаш изборът ни за това как да прекарваме свободното си време е драстично ограничен, обяснява Стойчева.

Така мнозина предпочитат да изберат комфорта на дома си, което може да доведе до социална изолация и засилено чувство на меланхолия. Начинът, по който се храним, също оказва огромно влияние върху цялостното настроение на човек. Летните месеци ни дават възможността да консумираме разнообразие от плодове и зеленчуци. През зимата обаче това не е така. Всички тези промени в ежедневния ни ритъм, общуването с хора и навиците ни безспорно водят и до промени в мислите, чувствата, а и дори в самооценката ни, коментира психологът.

“Изследването на психолога Роджър Улрих е много показателно по темата. Той наблюдава пациенти, възстановяващи се от хирургична операция, които са настанени в еднакви условия, но изгледът от болничната им стая е различен. Едната група наблюдава красива гледка с изглед към горичка с широколистни дървета, а другата група наблюдават през прозореца си тухлена стена. Резултатите били смайващи, когато пациентите, които наблюдавали красивата природна гледка се възстановили два пъти по-бързо и дори имали нужда от по-малка доза обезболяващи. Всички знаем, че приятните емоции подпомагат производството на серотонин, който е отговорен за доброто настроение и депресията”, сподели Стойчева.

Според Световната здравна организация депресията е най-честата причина за нетрудоспособност в света, като във всеки един момент от нея страдат около 120 милиона души. Не е известно защо, но жените са два пъти по-податливи на депресия от мъжете. Установено е обаче, че ежегодно 6 милиона мъже развиват депресивни разстройства. Средната възраст, при която се появява за първи път депресията, е спаднала значително по целия свят, а случаите зачестяват.

Стойчева обясни, че преди 40 години състоянието е било характерно за хора на средна възраст, които са между 40 и 50 години. Сега обаче депресивните разстройства започват още между 20 и 30-годишна възраст.

Как да се справим със сезонната депресия?

“Дневната светлина е един от най-ефективните натурални антидепресанти. Подобно на много лекарства, които се изписват на хора, страдали от депресия, тя предотвратява загубата на серотонин в мозъка. Препоръчително е редовното хранене, по-малко стрес и повече време за почивка. Спортните занимания или разходки сред природата са задължитени. Има и специални упражнения за ума, които са насочени към релаксация и мотивация”, заяви клиничният психолог.

Петя Стойчева-Кривицки е и автор на първото българско мобилно приложение за спокойствие и релаксация – АНИМА. То е в помощ на всеки, който иска да постигне спокойствие, да преодолее депресивни чувства, да се справи с тревожност, да подобри мотивацията си за работа и спорт или просто да релаксира.

Подобни новини

Вашият коментар