Коя компания и сектор какви трудности среща и как решава проблемите си

Коя компания и сектор какви трудности среща и как решава проблемите си

Бизнесът е в непланирана треска – изцяло спрени са хотели, заведения, всякакви забавления – от кино до спорт. Но вероятно 99% от компаниите вече изпитват трудности със спад в клиентите, поръчките, забавени плащания, а размерът на щетата е крайно неясен, най-малко заради енигмата кога ще свърши пандемията. Буквално под дузина са нишите без проблеми засега – търговия и производство на основни храни, фармация, куриери, телекоми, производители на маски и подобни.

В първите дни на замръзване на бизнеса “Капитал” потърси мениджъри и собственици на различни компании от няколко сектора и попита кой с какви трудности се сблъсква, как решава проблемите.

Машиностроене
Спад в поръчките, трудни доставки

Значителна част от производствените предприятия в България са в сектора на машините и оборудването, като в тях работят близо 130 хил. души. Още преди няколко месеца секторът започна да усеща икономическото забавяне в Европа, за където е насочена основната част от продукцията му. По данни за януари оборотите спадат с 3-4% спрямо година по-рано, което е доста над понижението като цяло в индустрията (-0.8%).

С коронавируса ситуацията става още по-тежка. Заводите за износ пряко го усещат, като дори и по-малките поръчки все по-трудно се доставят до клиентите заради затворените граници и опашките от камиони. А трети направо затварят – справки при най-големият частен работодател “Арсенал”.

“Очакваме да има допълнително намаление на поръчките, за някои от компаниите вече има”, каза председателят на камарата по машиностроене Илия Келешев (на снимката). Едно от предприятията, което прави компоненти за автомобилната индустрия, вече отчита над 20% спад на поръчките и търси варианти за намалено работно време и частични съкращения на персонал. Според мениджъри от сектора очакванията са, че безработицата при всички положения ще се увеличи. “Работата на местните предприятия до голяма степен зависи от чуждестранните им контрагенти, а рецесията в света вече е факт”, коментира представител на сектора.

Проблем е и как стоките им ще стигнат до западноевропейския пазар. “Една от фирмите се оплака, че дистрибутори отказват да транспортират продукцията й с камиони, защото няма как да минат границите с тези ограничения. БДЖ пък нямали достатъчно закрити вагони, за да поемат доставките й”, обясни Келешев.

Пред проблем са изправени и компании, които поне засега имат достатъчно поръчки и работят на пълни обороти. Става дума за някои големи производители на компоненти за автомобилната индустрия, където по обясними причини стотици хора работят в едно помещение, а операциите на поточната линия често ги поставят близо един до друг. Това доведе до протести на работници пред няколко предприятия и риск производството да спре. В завода на “Язаки” край Димитровград във вторник около 1000 души от първа смяна отказаха да влязат в предприятието и настояха да бъдат пуснати в отпуска. Проблемът беше кризисно решен с част от хората от следващата смяна и заводът продължи да работи, но в намален състав. Не е ясно обаче дали това не застрашава изпълнението на договорите. От “Язаки” отказаха коментар.

Недоволство на работниците имаше и пред заводите на “Интегрейтид микро-електроникс” и “Сенсата технолоджис” в Ботевград, които произвеждат високотехнологични продукти и не страдат от спад на търсенето. “Няма разписана генерална процедура какво точно да правим в тази ситуация, но правим всичко възможно да защитим хората”, коментира генералният мениджър на “Сенсата” Томи вер Елст (на снимката) пред bТВ.

Работодатели от райони, където са концентрирани много и големи предприятия, като Пловдив, Шумен, Стара Загора и Бургас са притеснени, че може да има бум на фалшиви болнични от работници, които се страхуват да отидат на работа.

В тази ситуация от ключово значение е адекватната реакция на държавата. Не е ясно как ще се определят предприятията, за които държавата ще покрива 60% от заплатите на застрашените от съкращения работници. Индустрията настоява и за мерки в подкрепа на експортно ориентираните фирми.

Земеделие
Презапасихме се с материали за 4 месеца. Но вече имаме откази от клиенти
Иван Иванов, управител на семейната компания “Агротайм”, която се занимава със зърно, плодове, прасета, земеделска техника

В региона на Разград и Исперих, където е съсредоточен нашият бизнес, засега няма официално установени случаи на заразени с коронавирус, но хората са истински паникьосани А са минали само няколко дни от началото на епидемията.

Главният въпрос за мен е как бизнесът да продължи да функционира нормално, а не какъв е хипотетичният потенциален риск, заради който може да фалираме. Според мен прибързано се взеха крайни мерки, които неминуемо ще доведат до фалити. Миналата седмица нямахме проблем с доставките, но предстои да видим как ще е през следващата. Вече имаме отказ на хора да се срещат с наши търговски представители, хора, които отказват да ходят по полето, откази за обучения по експлоатацията на нова агротехника. Всичко това са странични ефекти, които вече се усещат, но не сме ги измервали като финансов аспект. Тепърва ще виждаме страшното заради икономическите несгоди от тези мерки.

Ние избързахме и се презапасихме с консумативи, материали, суровини за четири месеца напред, които са нужни за бизнеса ни. Особено за свинекомплекса, където са нужни храна и медикаменти. За бизнеса с плодове – поръчали сме опаковки и не очакваме неприятни изненади от тази гледна точка. Неприятно изненадани обаче сме от една българска верига, която отказа пролетната ни програма за ягодите. От веригата ни казаха, че сега се купуват само картофи, ябълки и цитруси. Ние с години работим да наложим разнообразие в плодовете и вкусовете, да отглеждаме по-интересни плодове и видяхме как хората се отпуснаха и започнаха да ги търсят. Сега заради няколко дена привнесен страх хората се върнаха към консервативното пазаруване отпреди 20 години, и то не защото имат по-малко пари.

Всички работещи в компанията (350 постоянно заети) са преминали инструктаж. Ние имаме опит със свинската чума в нашия свинекомплекс, където бяха въведени 7-стъпкови драконовски мерки за хигиена. Все още не сме пуснали служители, за да работят от вкъщи. Рано е. Ако сега ги пуснем, ще откачат от стоене вкъщи. Позицията ми е консервативна, малко като на Великобритания.

Много черни са прогнозите ми. Не се знае колко дълго ще продължат ограничителните мерки в най-стриктната им форма.

Fast food
В едни градове ни разрешават да работим, в други не. Банката ни подхожда без грам гъвкавост
Аладин Харфан, собственик на “Аладин фуудс”, която има верига за дюнери и цехове за полуготови храни

Най-големият проблем в момента за компаниите в хранителния бранш е недостатъчно ясната заповед, издадена от Министерството на здравеопазването. През последните дни сме принудени да отваряме и затваряме обектите ни по няколко пъти на ден, защото не е ясно описано дали може да се приготвя храна за дома и да се дава на клиента на място през гишето. Това генерира огромни загуби, които са свързани със снабдяване, с подготовката на един ресторант за бързо хранене със заготовки и с последващото им изхвърляне. Притеснително за нас е това, че във всяка община служителите на РЗИ тълкуват заповедта различно. Затова се получава и парадоксът в един град да работят заведенията за бързо хранене, а в друг да са затворени. За голяма компания като “Аладин фуудс”, която има над 800 служители, това положение на несигурност и хаос е пагубно. Ние не можем да вземаме локални мерки за различните градове. Големите структури изискват кардинални и общовалидни решения, които да се прилагат от всички звена по градовете, в които работим.

Следващото голямо притеснение, което пречи за предприемане на кризисни мерки относно служителите и дейността ни, е несигурността дали няма да се удължи срокът на заповедта за извънредно положение, както и тази за забрана да функционират заведенията. Ако сме сигурни, че ще бъде само за 15 дни, може да си позволим да пуснем служителите в платен отпуск, без да ги освобождаваме. Можем да планираме рестарт на дейността си със съответната инвестиция. В момента не го правим, защото, ако този срок бъде удължен, загубите вече ще са пагубни. Функционирането на доставки по домовете е само 10% от оборота на компанията, което е крайно недостатъчно да покрие разходите за служители, наеми, транспорт, режийни разходи, данъци и т.н. Към момента нямаме решение.

Производството ни – фабриката за преработка на пилешко месо и фурна за арабски питки, е блокирано, защото то обслужва основно контрагенти в нашия бранш. Към момента не може да се направи нито краткосрочен, нито дългосрочен план за производство и внос.

Призовавам банките да имат индивидуален подход към клиентите си и да бъдат гъвкави. В противен случай засегнатите браншове ще бъдат тотално сринати. Предлагам да се удължат сроковете за погасяване на главниците по кредити до края на извънредното положение, като добавят резерв от още един месец за компаниите, които са пряко засегнати от забраните. По този начин ще предотвратим фалитите, които се случиха при предишната криза. Към момента молбата ни към нашата банка за разсрочване на погасяването за конкретния месец я разглеждат по стандартната процедура за промяна на цялата ни кредитна позиция, което ще ни струва допълнителни 10 хил. лв. От страна на банката няма и помен от гъвкавост заради форсмажорните обстоятелства, пред които сме поставени, което съответно обезсмисля нашата молба към тях.

Производство
Икономическите последици от мерките могат да предизвикат невиждан досега крах
Красен Кюркчиев, собственик на “Фикосота”, която произвежда сапуни, тоалетна хартия, пакетирани храни и др.

Участвах в обсъждане и насърчих свръхмерките, които се взеха на държавно ниво.

Определям действията на правителството на България за превенция на разпространението на вируса като изключително адекватни. Голямата ми грижа е да опазя живота и здравето на хората и да съхраня компанията.

Още в началото на епидемията в Италия започнахме да работим на пълни обороти, включително извънредно, и да пълним складовете с продукти. Но няма как да съхраняваме суровини в големи количества – за някои изделия например получаваме два пъти на ден 20-30 тона суровина, ясно е, че няма как и къде да я съхраняваме.

От следващата седмица работещите във “Фикосота”, които са на възраст над 60 години, ще бъдат пуснати в отпуск. Факт е, че вече не говорим за печалба, а за това как да загубим по-малко. Трябва да можем да се грижим за продуктите си, които минават през границите на ЕС. Пътят трябва да е отворен за движение на доставките в двете посоки – и със суровини, и с готови продукти. На нас това не ни се отразява особено, защото супермаркетите работят, а те са ни основен канал.

Най-големият проблем е страхът. Вече имам откази от шофьори, които не желаят да пътуват да определени дестинации, защото, като се върнат, ще трябва да стоят 2 седмици под карантина, а това няма да им позволи да работят. Трябва да започнем да мислим как ще работим с колегата си, въпреки че той би могъл да е заразен. Защото икономическите последици от мерките могат да предизвикат невиждан досега крах.

Шивашки фабрики
Всички наши контрагенти искат отлагане на доставки, сторниране на поръчки, отлагане на плащания
Радина Банкова, собственик на шивашката фирма “Крис фешън индъстрийс” – Ловеч, и председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил

Опитваме се да работим по нормален начин. Част от хората са в платен отпуск, ситуацията съвпада с края на периода, в който приключихме колекцията за сезона “пролет-лято”. Ние произвеждаме дамски колекции облекла, имаме собствена марка и работим за бутици зад граница. Последните дни имаме проблем с доставките от Италия, очаква се да има транспортен коридор и някаква пролука. Колегите, които работят на ишлеме, също са много зле, защото няма кой да им достави материалите.

Проблем за нашата фирма е, че малките магазини в някои провинции в Германия например бяха принудени да затворят, същото е и с част от американските ни клиенти. Като цяло всички наши контрагенти искат отлагане на доставки, сторниране на поръчки. Някои клиенти се опитват да ни извиват ръцете, настояват за 150 дни отложено плащане.

Така че основният ни проблем сега е финансов, свързан с разплащанията, защото не е ясно как ще си съберем парите. Доставили сме много стока за летния сезон, клиентите ни имат стоката, а не работят и няма как да ни платят. Част от произведеното ще трябва да оставим на склад при нас. В бутиците хората работят сами за разлика от хранителните магазини в големите вериги. И какво се получава – големите хипермаркети работят, а хората в бутика нямат право. Това е убийствено за малките търговци. Недоумявам защо се прави. Според мен се вземат неадекватни управленски мерки по отношение на малкия бизнес, не знам колко дълго ще издържим. Не смея да правя прогнози дори за следващите две-три седмици.

Предприятия за мебели:
Няма шофьори, рязко се вдигна цената за превоз на контейнери

Производствените компании за мебели сочат, че най-големият проблем е свързан с логистиката. “Няма транспорт от Европа към България. Няма коли, няма шофьори, никой не иска да кара до България. Съответно няма доставка на материали, необходими за индустрията. Заради огромните опашки по границата пък няма желаещи български шофьори, които да пътуват за Турция”, казва собственик на средноголяма фирма от сектора.

Цената на един контейнер за Европа преди преди месец е била 1500 евро, сега е 2300 евро, казва друг мениджър от бранша. “Бизнесът с мебели не е с висока принадена стойност, логистиката, ако изобщо я има, изяжда всичко. И когато чуем от управляващ, че няма проблем с доставките, разбираме, че този управляващ сигурно не е излизал от дома си, иначе не би твърдял подобно нещо”, обобщава управител на мебелна фирма.

“Някои големи компании в бранша затвориха, защото няма с какво да си транспортират стоката. Мен ме питат: “Шефе, утре ще работим ли?” “Да, ще работим.” “Добре, че ще работим”, казват служителите ми”, описва ситуацията собственик на малко предприятие.

Представители на сектора твърдят, че спекулата с маските е огромна и че не може една маска да струва 3, 4, 5, 6 лева. “Стресът е огромен. Вчера един работник – здрав, прав – си тръгна от работа. Страх. Проблемът не е само финансов, но и психологически, защото всеки се страхува за живота си”, обобщава изпълнителен директор на мебелна фирма.

Куриери:
Без промяна засега. Страхът възпира онлайн покупките

В първите дни на извънредното положение куриерските компании не намират голяма позитивна или негативна промяна, затова им е трудно да отговорят на въпроса как настоящата криза ще се отрази на бизнеса им. “Няма ясни тенденции, че ще има ускоряване на онлайн потреблението”, коментира Данаил Данаилов, член на борда на директорите на куриерската компания Speedy.

Противно на очакванията, че карантината ще увеличи търсенето на доставки по домовете, все още не се случило, като обяснението е, че през изминалия уикенд покупките на хората във веригите за хранителни стоки са били значителни, а страхът от бъдещия развой на нещата и липсата на сигурност за бъдещите постъпления ограничават покупките.

Основните страхове на компаниите в сектора са, че кризата ще се отрази негативно на техни контрагенти, като дори в бъдеще да има ръст на покупките онлайн, това едва ли ще може да компенсира другия спад, и то за всички компании, като се очаква и свито потребление.

Ритейл

Основните храни сега имат силни дни. Но всички останали стоки са по-скоро непродаваеми. Причината е, че изкушенията за покупки във физическите обекти са почти занулени, но основно – потребителите усещат несигурност по отношение на доходи и заетост и по тази причина не купуват. Тук най- уязвими са малките магазини, дистрибутори, производители, които нямат подкрепа от холдинг или натрупани солидни резерви.

Веригите, които са основно чуждестранни, засега са затворени за комуникация с медии. Разговор с онлайн търговеца eBag показва, че търсенето е високо, но на специфични продукти – храни и за основна консумация.

Металургия
Сигурен спад, но и възможности в Европа

Металургичните предприятия са изправени пред реална опасност да прекратят или намалят производството. Един от рисковете е свързан със затруднената логистика на продукцията и на доставките на суровини и материали заради блокираните граници. Друг ключов фактор е индустриалният спад и затварянето на автомобилни заводи в Европа. Нарушените връзки с останалата част от света обаче може да открият нови възможности за увеличаване на доставките в евросъюза. Такава е картината в момента според председателя на металургичната асоциация Антон Петров. Той обаче признава, че основата е много лабилна и е трудно да се правят дългосрочни прогнози.

Проблемът в металургията е, че тя работи с масови товари и има риск те да не могат да бъдат транспортирани. “Към днешния момент няма изразен проблем, но такъв се очертава, защото камионите, които са готови да превозват продукцията, намаляват, ограничават се логистичните възможности”, посочи Петров. По думите му, макар че металургичните предприятия използват активно воден и жп транспорт, пътните превози също стават актуални във времена като сегашните, защото никой не поддържа складови наличности, а иска доставки на момента.

Големият риск за сектора в момента обаче е свързан с индустрията в Европа, където редица автомобилни производители като Volkswagen, Fiat, Renault и т.н. затвориха част от заводите си заради епидемията от коронавирус. “Автомобилостроенето е огромен потребител и на черни, и на цветни метали и това определено оказва влияние”, коментира Петров. Според него клиентите в сектора със сигурност ще започнат да съкращават договорите на доставчиците си, тъй като нямат нужда от продукцията им. В същото време през последните години много от металургичните предприятия в България инвестираха средства и насочиха част от капацитета си именно към производството на автомобилни компоненти. Спадът сега неизбежно ще им се отрази.

От друга страна, затруднените връзки със страните извън Европейския съюз като Китай и Турция, които са основни доставчици на автоиндустрията, създават вакуум на пазара. “Може би това ще даде повече възможности за вътрешнообщностни доставки”, каза Петров. По думите му към момента сигналите са разнопосочни и не може да се предвиди накъде ще поеме индустрията.

Като цяло в момента се наблюдава лек спад в металургичните производства. Той обаче най-вероятно ще се засили, тъй като в следващите седмица-две се очаква поръчките да спаднат. Като се добавят и транспортните проблеми, това създава реална опасност за предприятията. “Евентуална помощ за 60% от заплатите, която се обсъжда от правителството, би ни помогнала, би отсрочила някои процеси, които се провеждат по време на криза”, каза Петров. В противен случай единственият избор може да се окажат масовите съкращения.

По темата работиха: Мара Георгиева, Иглика Филипова, Боряна Генчева, Капитал

Подобни новини

Вашият коментар