Автономно управление и нощно виждане: Как изглежда бъдещето на автомобилната безопасност

Автономно управление и нощно виждане: Как изглежда бъдещето на автомобилната безопасност

Новите технологии идват на помощ във войната по пътищата

Всяка година в България загиват стотици хора по пътищата. Това е добре известен проблем, който от години тормози нашето общество, а решения така и не се намират.

В този смисъл страната ни се намира в челната тройка на Европейския съюз по смъртност от катастрофи за 2020 г. с 67 загинали на 1 милион души население. От своя страна, статистиката на Главна дирекция “Пътна полиция” показва, че само за първото тримесечие на тази година за загинали общо 72 души, а други 1307 са ранени.

И макар че реално се наблюдава намаление в сравнение с предишни години, все пак България остава далеч от поставената през 2010 г. цел за подобряване на безопасността по пътищата, според която през 2020 г. смъртността трябваше да спадне до 55 души на 1 милион население.

Едно от решенията на този проблем без съмнение са технологиите. Това важи, разбира се, не само за България, а изобщо в глобален мащаб. Само за едно десетилетие технологиите напреднаха до безпрецедентни равнища, а революционни идеи като автономното шофиране вече съвсем не изглеждат като фантастика.

Все повече функции, считани някога за последна дума на техниката, в момента са стандартно оборудване за нови автомобили. Въпреки, че различните системи за аварийно спиране, предупрежденията за излизане от лентата на движение и камерите за паркиране са страхотни, те вече съвсем не са достатъчни, за да задоволят нарастващите изисквания за безопасност.

Новите технологии обаче продължават да настъпват, а в следващите редове сме ви подбрали няколко от тях, които ще бъдат част от следващата вълна нововъведения в помощ във “войната по пътищата.”

Комуникация между автомобили (vehicle to vehicle communication)

V2V има огромен потенциал да направи шофирането значително по-безопасно. Това е технология, която позволява на превозните средства да споделят информация помежду си за скорост, разстояние, посока или местоположение. Приетите данни се обработват от софтуера и на базата на получените резултати предвиждат различни сценарии и изпращат предупреждения към водача на автомобила.

Технологията може да бъде приложена и в значително по-разширен вариант (V2X), включващ пътната инфраструктура и знаците за движение.

V2V и V2X се считат за голяма крачка в посока автономното шофиране. В момента системата би могла да изпраща единствено предупреждения към шофьора, който сам трябва да предприеме действие, но в бъдеще акцентът ще бъде върху вземането на решения от софтуера.

Нощно виждане и сензори за засичане на животни

Макар и в България този проблем да не е толкова познат, в други части на света всяка година се случват стотици хиляди пътни инциденти с елени, лосове и други едри животни. Подобни катастрофи са опасни не само за самото животното, но често пъти водят и до човешки жертви.

В този смисъл автомобилните производители вече работят над инфрачервени камери, които да засичат пресичащи пешеходци и животни. Те отчитат телесната топлина и движението, за да изпратят сигнал към шофьора или да активират спирачките.

360-градусови камери

От години една голяма част от съвременните автомобили предлагат камери за задно виждане и различни сензори за паркиране. Някои производители обаче вече въвеждат и панорамни камери, даващи пълна 360-градусова перспектива на средата около превозното средство.

Това е особено полезно при паркиране и маневриране в тесни пространства и най-вече, ако имате проблеми с адаптацията към габаритите на колата. Някои системи дават възможност и за увеличение, така че да се получи по-ясна картина към конкретни места, ако се маневрира около бордюри или други подобни препятствия.

Последните модели на Land Rover и Range Rover даже предоставят перспектива и към зоната под автомобила и тази точно пред него, което дава възможност на шофьорите да видят предмети, останали незабелязани заради предницата на автомобила.

Сензори за прихващане на “мъртвата точка”

“Мъртвата точка” представлява разстоянието, което не попада в обхвата на страничните огледала и един от големите проблеми за младите шофьори, а нерядко даже и за опитните. Това е мъртвият ъгъл, в който често се скриват изпреварващите ни превозни средства.

На почти всеки се е случвало да опита да изпревари колата, а в същото време при предприемане на маневрата да установи, че нервен шофьор отзад се опитва да направи същото с него. Така, за да се избегне инцидент” понякога може да се наложи да отместите поглед от пътя, което само по себе си представлява риск.

В този смисъл технологиите могат да предложат добри решения за справяне с проблема. Съвременните автомобили предоставят възможности за звуков сигнал или вибриране на волана при навлизане на друга кола в “мъртвата точка” на шофьора, но някои нови модели вече правят и следващата крачка в това отношение.

Например от Audi в новия e-tron прилагат опцията за заместване на страничните огледала с камери, които заснемат “мъртвата точка” и показват изображение на 7-инчови екрани, монтирани на вратите. От своя страна последната Kia Sorento от 2021 г. дава изображения на живо през цифровия дисплей зад волана, позволявайки на шофьора да забележи коли, пешеходци или колоездачи без да се налага да отделяте поглед от пътя.

Дистанционно паркиране и излизане

Тук отново се връщаме към въпроса с автономното управление и пътят към него. Самата идея в случая е автомобилите да успяват сами да се паркират и излизат от тесни пространства, така че да се улесняват шофьорите.

През последните няколко години Tesla предлага функцията “Smart Summon”, която дава възможност на колите абсолютно самостоятелно да излязат от паркомясто и да преминат максимум 60 метра до чакащият собственик. Hyundai също работи в тази посока, като тяхната система се нарича “Remote Parking Assist.”

За момента обаче тази технология е далеч от желаното ниво и по-скоро създава повече рискове за безопасността, отколкото полезни резултати. “Smart Summon” работи добре, но изпитва много сериозни затруднения, ако трябва да пресече кръстовище или да се размине с други автомобили.

Външни въздушни възглавници

Те са по-големи модели на познатите ни въздушни възглавници, които се активират при опасност от сблъсък и са разположени под предния капак на колата и по цялата дължина на страничната част. Когато компютърът отчете, че сблъсъка е неизбежен, възглавниците изскачат за по-малко от 100 милисекунди и поемат тежестта на удара.

Това е важно не само за безопасността на пътниците в автомобила, но би могло да се окаже и от решаващо значение за живота на пешеходци и колоездачи.

Подобни новини

Вашият коментар