Във връзка с появилите се в социалните мрежи информации в посока изграждане на обходния път на Провадия, НГИ „Изграждане на обходен път на Провадия“ декларира следното:
В началото на 70-те г. на ХХ век актуална за Провадия става темата за обходен път на града. Специалисти и ръководители на местно, окръжно и национално ниво преценяват, че изграждането му е наложително. През 1984 г. са направени три идейни проекта. През 1987 г. е изготвен работен проект за един от тях. В началото на следващата година започва реализацията му. Той предвижда транзитното движение през Провадия (републикански път ІІІ 208 Силистра – Тервел – Айтос) да бъде отклонено от базата на фирма „Автотранспорт”, през тунел от 360/382 м, да преминава под платото Табиите и през Добринския дол, по частично готово трасе, да достигне до надлез „Юг”. Извършено е отчуждаване на лозя и овощни градини над ДАП-а и десетина имота, разположени в южния край на града, между християнските гробища и Минералните бани. Строителството започва през март 1988 г. Инвеститор на обекта е Главно управление на пътищата – София, а изпълнители – Пътен комбинат – Варна (за пътно-мостовите съоръжения) и Транспортни войски (за тунела). Извършени са голяма част от строителните работи в северната част на Обходния път. Изграден е пътен възел до ДАП и подход от 600/800 м. Достигнато е до северния вход на тунела (пътят е тесен, 7 м, не е подходящ за големи камиони, днес е в лошо състояние). Изграден е надлез „Юг“ и подходите към него. Остава да се прокопае тунелът и се изгради подход към него от южна страна до мостчето над Добринския дол по шосето Провадия – Добрина, както и от християнските гробища до Минералните бани.
През октомври 1990 г. е докарана машина, която да прокопае тунела. От северната страна са извършени всички необходими подготвителни дейности: построено е миньорско селище, временни захранвания с вода, електроенергия, канализация, предтунелни площадки и други съоръжения. Изкопани са 30 м от тунела. В условия на остра икономическа криза и финансова стагнация се оказва, че няма достатъчно пари. Строежът е замразен през март1991 г. и спрян на 1.VІІ.1991 г. По него не се работи повече от три десетилетия. Надеждите и вложените сериозни средства (от порядъка на 5 милиона лв.) отиват нахалост.
В следващите години Община Провадия многократно търси съдействие от Министерския съвет за продължаване на строителството, но не получава положителен отговор. Повече от 30 години държавата не може да намери пари, за да завърши започнатия Околовръстен път на Провадия. Увеличения трафик на автомобили, особено тежкотоварни камиони, ежедневно тормозят гражданите. Рушат се къщите и апартаментите на живеещите покрай основните улици, а застрахователите отказват да ги застраховат. Улиците са тесни и пресичането им е рисково, особено от децата и възрастните хора. Авариите на водопроводната мрежа са често явление. През града преминават цистерни от базата на Лукойл в с. Аспарухово, община Дългопол и евентуален инцидент може да превърне Провадия в десетократно Хитрино. През града е и пътят на всички автомобили от съседни общини в посока за Варна. Трафикът е в непосредствена близост до три училища и две детски градини. През летния сезон движението към плажовете на Обзор, Бяла, Шкорпиловци, Камчия и обратно, води до задръствания. Извършена е рехабилитация на пътя Провадия – Старо Оряхово (45 км) и на пътя Провадия – Айтос (81 км).
В последните три десетилетия Община Провадия многократно прави опити да разреши проблема с Обходния път. Изпратени са няколко десетки писма до всички възможни институции.
По официални данни на АПИ, която е монтирала камери на входа и изхода на града по път ІІІ 208 (Силистра – Тервел – Провадия – Айтос), през 2017 г. са преминали 3 628 303 превозни средства. Заб. В тази бройка не са включени камионите, колите и машините от другите входове и изходи на Провадия към Бозвелийско – Старо Оряхово, Солницата – Житница, Добрина – Девня и Северната индустриална зона.
Търпението на провадийци вече се изчерпа. Ситуацията е на ръба на граждански бунт. Местните хора се питат дали градът е в Европа. Те не искат да слушат, как все така за най-старият укрепен с каменни стени град в Европа няма никакви пари?! Касае се за направата на животоспасяваща отсечка от няколко километра!
Затова на протестно събрание, проведено на 26.VІ.2018 г. гражданите, подкрепени и от жители на общините Дългопол и Ветрино, се организираха в Национална гражданска инициатива „За изграждане на околовръстен път на Провадия”. За председател на Инициативния комитет бе избран инж. Димитър Конакчиев.
Комитетът веднага започна интензивна работа в няколко насоки. Направена бе и внесена подписка до Министерския съвет с настояване за изграждане на Обходен на Провадия. Провеждат се поредица от срещи с представители на Общинска администрация – Провадия, Областна управа – Варна, граждани, ръководства на политически партии, депутати от региона, бизнесмени, медии и др. Създадена е „Фейсбук“ група НГИ „За изграждане на околовръстен път на Провадия“, имейл адрес – okolovrasten@abv.bg, работи се и в други посоки.
На 23.VІІ.2018 г. в Провадия се проведе среща на Инициативния комитет с депутати от Варненски регион, представители на всички парламентарни партии и ръководството на града и Общината. Проведоха се срещи с неправителствени организации, представители на бизнеса, видни общественици от Провадия и района. Излъчени са осем телевизионни предавания, подготвят се нови изяви. Направени бяха три парламентарни питания – две от покойния депутат Валентин Касабов и едно от Георги Александров (от Варна).
Ние съзнаваме, че работата не може да се завърши в кратки срокове. Имаме писмено декларирана подкрепа на гражданите, Община Провадия, всички политически партии, неправителствени организации др.
В началото на 2021 г. Министерския съвет (Кабинетът Борисов – 3) отново взе решение за изграждане на Обходен път на Провадия.
Това решение активизира държавните структури. АПИ възложи и е изготвен актуализиран идеен проект за Обходен път на Провадия.
На 10.V.2021 г. (по време на служебен кабинет) са отворени няколко оферти на кандидатите в обществената поръчка за изработване на технически проект за обходния път на Провадия. Целта е да се осигури проектно доизграждането на започналия през 80-те години на миналия век обходен път на града. Офертите са на пет фирми, в диапазон от 69 000 до 108 000 лв. (без ДДС). АПИ възлага на една от фирмите да изготви технически проект. Скоро тя се отказва. АПИ отново възлага работата на втора фирма (тя е и автор на актуализирания идеен проект), но не бърза да подпише договор за изпълнение. Фирмата желае да работи, но не среща съдействие от АПИ в посока актуализация на финансовите параметри заради галопиращата в страната инфлация (отново по време на Служебен кабинет).
В последните две години кметът на Провадия – д.т.н. инж. Жоро Илчев написва десетина писма до държавното и областното ръководство, до МРРБ и АПИ с настояване за развитие на нещата, участва в няколко репортажа по централните и регионални медии.
Всички политически сили в Провадия, представени в Общинския съвет, декларират устно и писмено пълна подкрепа на Инициативния комитет и общинската администрация.
Потърпевшите – гражданите на Провадия и Инициативният комитет за изграждане на Обходен път на Провадия подготвят масови протести, включително и радикални действия и търсят широка медийна разгласа.
Днес четем в социалните мрежи следното (цитат без редактиране):
„РЕФЕРЕНДУМ
Инициативен комитет СПАСИ Провадия с подкрепата на ПП-ДБ стартира подписка за извършване на референдум за изграждане на околовръстен път на гр. Провадия.
Официалното стартиране започва на 24.03.2023г. в 18,00 часа пред часовниковата кула на града със специален гост г-н КИРИЛ ПЕТКОВ.
Каним всички родолюбиви съграждани.“
Благодарим за подкрепата!
Този път обаче, вече извървян.
От февруари 2021 г. има Решение на Министерския съвет за изграждане на обходен път на Провадия.
Текат процедури. След отваряне на офертите за направа на работен проект от 10.V.2021 г. до днес, вече близо две години, при управлението на двете служебни правителства на Стефан Янев, редовното правителство на Кирил Петков и двете служебни правителства на Гълъб Донев, няма никакво развитие. Министерството на регионалното развитие и Агенция пътна инфраструктура продължават да не правят нищо в посока решаване наболелите транспортни проблеми на Провадия и региона.
Освен това, референдумите в България са в разрешителен режим. Изграждането на Обходен път на Провадия не е от компетенциите на местен референдум, респективно на ОбС – Провадия и Община Провадия. Това е въпрос, който се решават от Министерския съвет. А той вече е дал положителен отговор и е предприел действия в тази насока.
За съжаление, в последните близо две години, процесът е блокиран.
Призоваваме отговорните държавни институции и бъдещите депутати, които ще бъдат избрани от региона на предстоящите на 2.ІV.2023 г. парламентарни избори, да се застъпят за Провадия и да работят за доизграждането на Обходния път на града!
Светослав Аджемлерски
Вашият коментар