Традиционните европейски компании с десетилетия разчитаха на добрите си бензинови и дизелови двигатели, но това става все по-маловажно
Най-големите производители на автомобили в Европа са притеснени по отношение на конкурентната заплаха от новите китайски компании, докато автомобилната индустрия се движи към електрификация. Това казаха множество изпълнителни директори пред CNBC през последните дни.
Доминиращата позиция на Европа в автомобилния сектор беше установена в продължение на много десетилетия чрез нейния капацитет за изграждане на превъзходни двигатели с вътрешно горене. Но това конкурентно предимство става все по-малко важно, тъй като търсенето на електрически превозни средства с батерии нараства, а китайските фирми, които се възползват от държавни субсидии, могат да произвеждат батерийни клетки на по-ниска цена.
Кристоф Перила, главен изпълнителен директор на френския производител на автомобилни части Valeo, каза пред CNBC в понеделник, че Китай вече е основният пазар на компанията, тъй като бившата „пречка за навлизане“ – двигателят с вътрешно горене – е премахната. Това даде възможност на нова вълна от китайски компании да оставят своя отпечатък не само на вътрешния пазар, но и като потенциални износители
Развитието представлява значителна заплаха за европейските автомобилни гиганти, като Volkswagen, Renault и BMW, тъй като те се стремят да разширят своите автопаркове от електрически и хибридни предложения без същата подкрепа от държавни субсидии.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука Де Мео каза пред CNBC на конференцията за мобилност IAA в Мюнхен в понеделник, че френският производител на автомобили продължава да увеличава инвестициите си в нови технологии, заводи за батерии и гигафабрики и се надява новото чисто EV звено на компанията, Ampere, да му позволи да се конкурира в „различен спорт“ от традиционните пазари.
Един от ангажиментите, които поемаме с Ampere, всъщност е да намалим разходите с 40% – поколение след поколение – и това е свързано с много инвестиции в технологии, в развитие, в производствени техники“, каза Де Мео пред CNBC.
„Смятаме, че имаме аргумента и увереността да го направим, ще отнеме известно време, защото китайските производители на оригинално оборудване започнаха едно поколение преди европейците, защото пазарните условия бяха различни в Китай, така че това е битката и ние сме готови да се включим.“
Предизвикателството от изток беше признато и от главния изпълнителен директор на Volkswagen Оливър Блуме, който каза, че компанията е създала нова стратегия за Китай тази година, за да се съсредоточи върху разработването на технологии, за да отговори специално на китайското търсене.
Германският гигант вече е създал компания за автомобилен софтуер CARIAD, както и си партнира с китайския стартиращ EV Xpeng, съвместния партньор SAIC и компанията за автономно шофиране Horizon Robotics.
Конкуренцията също е положителен аспект, за да се подобрим, така че Китай е един от нашите важни пазари и ние продължаваме да инвестираме сериозно там“, каза Блуме.
Той добави, че Volkswagen е установил „инициативи с огромни разходи“ и вижда големи възможности за увеличаване на производството на електромобили, като същевременно намали разходите за производство на батерии с 50%.
„От една страна, имаме огромен опит по отношение на шофьорските способности на автомобила, имаме високи стандарти за качество във Volkswagen Group, фокусираме се върху дизайна, имаме голямото наследство на всичките ни марки и тези аспекти са огромни предимство в сравнение с новите конкуренти“, каза Блуме.
От друга страна, трябва да се забързаме по отношение на електрификацията, цифровизацията и свързаността и затова разработваме наши собствени платформи и ги комбинираме с партньорство, така че смятам, че сме в добра позиция, но в крайна сметка това, което има значение, е скоростта, и затова сме взели правилните решения във Volkswagen Group.“
Европейските лидери „се движат твърде бавно“
През последното десетилетие Китай строи заводи за батерии с главозамайваща скорост, като тръбопроводът за гигафабричен капацитет на страната ще нарасне до 4200 гигаватчаса до 2030 г. и с нови съобщения за изграждане на капацитет, които продължават да се появяват, според изследователи на металите от CRU Group.
Те подчертават, че дори при сегашното ниво капацитетът е два пъти по-голям от необходимите гигаватчасове, ако целият китайски автомобилен парк трябваше да бъде превърнат в електрически превозни средства с батерии.
„Един завод за батерии до голяма степен зависи от разходите за електроенергия, това е най-големият двигател на разходите, ако произвеждате батерийни клетки. И това е мястото, където Европа все още трябва да наваксва. Нашите разходи за електроенергия в сравнение с Китай или Северна Америка са твърде високи“, каза изпълнителният директор на Skoda Клаус Зелмер пред CNBC в понеделник.
В САЩ знаковият Закон за намаляване на инфлацията на президента Джо Байдън отпусна 370 милиарда долара за климатични и чисти енергийни инвестиции, като значително разшири данъчните кредити и други стимули за чисто производство на превозни средства, заедно с подкрепата на вътрешната верига на доставки на BEV.
Различни субсидии и стимули вече са достъпни за европейските компании, но Зелмър каза, че „те не са близо до САЩ или Китай“ и политиците „не се движат достатъчно бързо“, за да поддържат темпото.
Зелмър отбеляза, че Skoda също е създала собствена компания за производство на батерийни клетки, PowerCo, и планира да построи огромна гигафабрика в Канада, за да допълни съществуващите съоръжения в Испания и Германия.
Мисля, че по отношение на доставките сме на добро място, но когато става дума за разширяване на нашия отпечатък с гигафабрики, Европа в момента не е на добро място“, добави Зелмер.
Докато компании като Renault и Volkswagen, които традиционно се специализират в масово производство на достъпни превозни средства от среден клас, изглеждат предпазливи към китайската заплаха, производителите на луксозни автомобили звучат по-уверени в способността си да дават стойност на потребителите.
Михаел Щайнер, ръководител на отдела за научноизследователска и развойна дейност в Porsche, каза пред CNBC, че германският производител на луксозни стоки, който направи IPO миналата година, се фокусира върху висококачествени компоненти, за да се отдели от китайските конкуренти.
Китай е най-голямата конкуренция и се разраства много бързо в технологиите за батерии и клетки. За Porsche ние търсим по-добри клетки с по-висока енергийна плътност“, каза Щайнер.
„Имаме собствена дъщерна компания – нарича се Cellforce Group – където разработваме и произвеждаме или ще произвеждаме клетки, които са за мощни автомобили и са дори по-добри от масовите клетки и батерии, които можете да закупите.“
Вашият коментар