BYD дължи растежа си на своя първоначален бизнес – батериите
Производителят на електромобили Tesla има китайски конкурент в огледалото за обратно виждане. Акциите на Build Your Dreams (BYD) скочиха тази седмица, след като компанията обяви, че очаква печалбата ѝ за третото тримесечие да нарасне повече от два пъти, в сравнение със същия период на предходната година, пише BBC.
BYD вече изпреварва Tesla по отношение на тримесечното производство и се нарежда на второ място след нея по глобални продажби. Успехът на BYD е признак за това с какви темпове се разраства китайската автомобилна индустрия. Китай изпревари Япония през тази година и вече е вторият най-голям износител на автомобили в света. Това е светъл лъч в слабо представящата се китайска икономика, засегната от тежката имотна криза и рекордната безработица.
От друга страна обаче, напрежението между Пекин и много държави се засилва, не на последно място със САЩ и ЕС, които са експортни пазари за китайските електромобили. С преминаването на света към нови, по-чисто технологии, това е поредният пример за това колко трудно ще бъде за западните държави да се откъснат от зависимостта си от китайските стоки.
Как BYD изгради своите мечти?
Компанията има ключово предимство от самото начало. За разлика от други автопроизводители, които разширяват дейността си, за да произвеждат електромобили, BYD първоначално е компания за батерии, която впоследствие започва да произвежда коли.
Състоянието на главния изпълнителен директор на BYD Уанг Чуанфу се оценява на 18.7 млрд. долара. Той е роден през 1966 г. в семейство на фермери в една от най-бедните китайски провинции. Уанг остава сирак като дете и е отгледан от по-големите си брат и сестра. След като завършва инженерство и физикохимия на металургията, той съосновава BYD в Шънджън през 1995 г. заедно със свой братовчед. Двамата си създават име на производители на акумулаторни батерии, които се използват в смартфони, лаптопи и друга електроника и се конкурират с по-скъпия японски внос.
BYD става публична компания през 2002 г., а скоро след това диверсифицира дейността си, като купува изпитващия затруднения държавен производител на автомобили Qinchuan Automobile Company. Пазарът на електромобили все още прохожда, когато ръководителите в Пекин търсят празнини, които Китай може да запълни. В началото на новото хилядолетие те предоставят субсидии и данъчни облекчения на фона на приоритета, който правителството дава на производството на енергия от възобновяеми източници.
За BYD моментът е идеален. Батериите, които компанията произвежда дотогава, на практика се превръщат в двигателите, които задвижват електромобилите. През 2008 г. щатският милиардер Уорън Бъфет купува 10-процентен дял в BYD Auto, заявявайки, че един ден компанията ще стане
най-големият играч на световния автомобилен пазар, който неизбежно ще се насочва към електромобилите“.
Бъфет се оказва прав. Днес Китай доминира в глобалното производство на електромобили основно заради BYD. А Пекин се стреми да запази тази преднина – миналия юни китайските власти предложиха на сектора на електромобилите данъчни облекчения на стойност 72.3 млрд. долара за период от четири години, което беше най-големият стимул в период, в който продажбите се забавят.
Анализатори твърдят, че BYD дължи растежа си на своя първоначален бизнес – батериите. Те са сред най-скъпите части на един електромобил, а това, че ги произвежда сама, спестява на BYD много средства. Конкуренти, сред които и Tesla, разчитат на други производители за батериите в автомобилите си.
Моделът Seal на BYD има 15% предимство пред произвеждания в Китай Model 3 на Tesla,“ се посочва в доклад на UBS.
Базовият модел електромобил на BYD Seagull се продава на цена от 11 000 долара. Tesla представи наскоро седановия Model 3, чиято начална цена в Китай е близо 36 000 долара. Китайската компания изглежда постига успехи и извън пазара на електромобили – тя изпревари германската Volkswagen като най-продаваната марка автомобили в Китай през тази година.
BYD срещу Tesla
Илон Мъск реагира с насмешка по време на телевизионно интервю през 2011 г., когато е попитан за BYD и конкурентите от Китай. Тогава Tesla все още е млада, публична компания и точно е представила прототип на първия електромобил, който започна да продава – Model S.
Днес Мъск вероятно съжалява за тази своя реакция. През септември Tesla е продала 74 073 електромобила, произведени в Китай, което е с близо 11% по-малко, в сравнение с предходната година, сочат данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили. За сравнение, BYD е продала 286 903 автомобила за същия период, което е близо 43-процентен скок в продажбите ѝ на електромобили и на хибридни модели.
По ирония на съдбата, нарастващата популярност на електромобилите в Китай се приписва на Tesla. Зелените стимули не привличаха клиенти към електромобилите, докато Tesla не стъпи на местния пазар.
Дори и сега това е една от любимите марки електромобили в Китай“, казва автомобилният анализатор Иван Лам от Counterpoint Research, допълвайки, че тя все още е популярна сред по-младите купувачи.
Когато Китай, който е най-големият пазар на автомобили в света, искаше да привлече електромобили в страната, Пекин облекчи правилата, така че да позволи на чуждестранни производители да притежават напълно производствени и търговски операции. Преди това компании като General Motors и Toyota, се нуждаеха от местен партньор, дори за да построят завод в Китай.
Когато това се промени, Tesla се възползва от възможността. Дори и днес, тя е най-големият износител на произведени в Китай електромобили и вторият най-голям продавач на електромобили в Китай. Мъск има амбициозни планове за разрастване на дейността си в Китай и да изгради огромни складове за батерии, които ще действат като своеобразна електропреносна мрежа за електромобили, захранвайки зарядните станции.
С нарастването на напрежението между Вашингтон и Пекин обаче, той също насочи вниманието си към Индия, която се опитва да се позиционира като алтернативен конкурент на китайския пазар. След среща през миналия юни с премиера Нарендра Моди, Мъск заяви, че Tesla ще бъде в Индия „възможно най-скоро“.
Кой ще спечели надпреварата?
Мястото на пазара на електромобили бързо се стеснява за традиционните автопроизводители, чийто бизнес все още зависи от двигателите с вътрешно горене. Анализатори прогнозират сеизмични промени до 2030 г. с разрастването на зелените стимули за борба с климатичните изменения.
Автопроизводители от Европа и Великобритания изпитват затруднения да се конкурират. Предпазливостта по отношение на Китай обаче може да предизвика въвеждането на регулации, които ще направят европейския пазар не толкова достъпен за конкурентните китайски автопроизводители.
Европейската комисия започна да проучва въпроса за налагането на мита с цел защита на европейските производители от „потопа“ от вносни, по-евтини китайски електромобили, които, според изпълнителния орган на ЕС, се облагодетелстват от субсидиите на Пекин. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви, че ЕС не е забравил как неговата индустрия на соларните панели е била засегната от „нелоялните търговски практики“ на Китай.
Засега обаче достъпните зелени автомобили на BYD са хит в Европа, където потребителите се борят с инфлацията и енергийните разходи. Домът на Mercedes Benz, BMW и Volkswagen изпитва затруднения да не изостава от глобалното производство на електромобили, а доказателството за това се видя на най-голямото автомобилно изложение в Европа – това в Мюнхен през септември, където горещата тема бяха китайските електромобили.
Вашият коментар