Депутати предлагат закон за служебното правителство
Труд news
Трети март остава национален празник
Промените в Конституцията влизат за втори път на първо гласуване в пленарна зала на 8 декември
Внесени са 43 становища в НС, критиките съм промените в съдебната власт са най-много
Депутати предлагат закон за служебното правителство
Националният празник на страната остава Трети март.
Това е една от сигурните редакции на промените в Конституцията, заради обществен натиск.
Припомняме, че първо пред Епицентър. бг лидеръг на ГЕРБ Бойко Бирисов заяви: „Няма да подкрепим промяната за Трети март. И 3-ти март, и 24-ти май, и Съединението са достатъчно светли празници, за да стават място за раздор, спор или политика”.
Така скандалното предложение на ПП-ДБ за промяна на националния празник, което се поддържа и от премиера Денков, ще отиде в коша.
Натиск, но от професионалните гилдии има и по промените в съдебната власт, а експертните мнения по темата политическа среда, която засяга служебното правителство, правомощията на президента, на Народното събрание и на Министерски съвет, също не са ласкави.
Председателят на ПГ на ДПС Делян Пеевски съобщи, че на 8 декември предстои за втори път първо четене на промените в Конституцията. То е ще като първото четене, а промени на предложените текстове ще се правят между първо и второ четене, което се състоя на 6 октомври. Срокът според приетите от депутатите правила е 7 дни, но Пеевски говори за съкращаване на този срок.
Членове на Комисията по конституционни промени в НС коментираха пред “Труд news”, че от седмици усилено се работи върху промени на текстовете, които ще бъдат внесени между първо и второ четене.
До вчера в Комисията по конституционни промени бяха внесени 43 становища, повечето от които с много критики по предложените изменения в основния закон.
Прогнозите на юристи са, че твърде амбициозните планове за окончателно приемане на промените в Конституцията още на 13 декември няма да се осъществят.
По-възможно било първото четене да е тази година, а второто и третото – догодина, категорични са конституционалисти.
Най-много предложения има да отпаднат текстовете, свързани с промяна на националния празник и тези, свързани с двойното гражданство. Категорични са становищата, че двойно гражданство не бива да се допуска за депутати и министри, но отпадането на текста ще засегне и президента и вицепрезидента.
Спорове пораждат и текстовете за избора на служебен премиер. Идеята председателят на КС и шефът на БНБ да могат да заемат поста служебен премиер ги поставят в условие на несъвместимост, коментираха прависти. Според тях в предложенията за промени в чл. 99 има две групи проблеми. Първата е може ли само по този начин да се формира правителство от президента – като му определиш предварително измежду кого да избира. Другата възможност е, ако откаже президентът, да натовариш НС. Като натовариш НС, може да създадеш още по-голяма криза. Парламентът след като три пъти не е успял да излъчи правителство, кой гарантира, че на четвъртия ще стигне до избор, коментираха конституционалисти.
Депутати съобщиха, че има идея за създаване на закон за служебното правителство.
Най-много обаче са проблемите, свързани с измененията в частта съдебна власт. Там предстоят редакции на текстовете както по отношение на прокуратурата, така и на ВСС и на инспектората.
Тотални са и неяснотите свързани с т. нар. индивидуална конституционна жалба, по която адвокатите изказаха съображения, че е редно единствено те да имат право да сезират КС.
Предложенията относно Висшия съдебен съвет и прокуратурата (вкл. конституционното положение на главния прокурор) събират най-противоречиви и полярни мнения, казва доц. Наталия Киселова. Това е така, защото вносителите са се стремили да отговорят на тълкувателната практика на Конституционния съд относно промени във формата на държавно управление и установения баланс между властите.
Предполагам, казва Киселова, че ще се установи формат на сътрудничество (съвместна дейност) между съветите на съдиите и на прокурорите и следователите. Продължителността на мандата на председателите на двете върховни съдилища и на главния прокурор следва да бъдат съобразени с мандатите на изборните членове в двата съвета и с мандати в другите власти (парламент и министър на правосъдието).
Доц. д-р Борислав Цеков предупреждава: “Най-голямата опасност е чрез някакво тематично мнозинство да се промуши отпадането на забраната за двойно гражданство за висшите конституционни длъжности. Държавният суверенитет, националната сигурност, териториалната цялост и единството на българската нация трябва да бъдат надеждно защитени. Забраната лица с второ гражданство да заемат такива постове е продукт на нашата национална специфика, формирана в сложни и конфликтни геополитически и регионални условия. Представяте ли си президент на България да стане някой, който е и гражданин на Република Турция? Или за председател на Парламента да бъде излъчен депутат, който е и гражданин на Русия, която обяви България за неприятелска държава? Или пък премиер да стане някой с гражданство на Австрия или Холандия, които ни пречат за Шенген. Или на Северна Македония, където се отрича българската национална история. Предложението за отмяна на двойното гражданство за висшите постове трябва да отпадне категорично”.
Вашият коментар