• Начало
  • България
    • България
    • От света
    • Технологии
  • Политика
    • Политика
    • Анализи
    • Позиция
    • Коментари
  • Варна
    • Провадия
    • Вълчи дол
    • Девня
    • Долни чифлик
    • Аврен
    • Бяла
    • Ветрино
    • Белослав
    • Дългопол
    • Суворово
    • Аксаково
  • ЛЮБОПИТНО
    • Връзки
    • Психология
    • Здраве и Красота
    • Пътешествeник
    • Хороскоп
  • ЗЕЛЕНИ ЗАЕДНО
  • Разследване
Проватон
  • май 22nd, 2025
  • Партньор на Силна Варна
Проватон

май 22nd, 2025
  • Начало
  • България
    • България
    • От света
    • Технологии
  • Политика
    • Политика
    • Анализи
    • Позиция
    • Коментари
  • Варна
    • Провадия
    • Вълчи дол
    • Девня
    • Долни чифлик
    • Аврен
    • Бяла
    • Ветрино
    • Белослав
    • Дългопол
    • Суворово
    • Аксаково
  • ЛЮБОПИТНО
    • Връзки
    • Психология
    • Здраве и Красота
    • Пътешествeник
    • Хороскоп
  • ЗЕЛЕНИ ЗАЕДНО
  • Разследване
  • Последвайте ни
    • Facebook
    • Youtube
СКРИТАТА ЦЕЛ!САЩ предявиха претенции върху арктическите ресурси – как Русия може да се противопостави
Home
От света

СКРИТАТА ЦЕЛ!САЩ предявиха претенции върху арктическите ресурси – как Русия може да се противопостави

декември 29th, 2023 Редакция "Проватон" От света 0 коментара 55

Facebook Twitter

На 19 декември правителството на САЩ официално публикува карти, илюстриращи разширяването на териториалните претенции към големи площи от континенталния шелф в Северния ледовит океан, Атлантическия океан, Берингово море, Тихия океан, както и две зони в Мексиканския залив и близо до Марианските острови. Взети заедно, става въпрос за едностранни претенции за суверенитет върху площ от приблизително един милион квадратни километра морско дъно. Най-значимите последици ще засегнат спорната и стратегически важна Арктика, където претенциите на Вашингтон ще му позволят да контролира огромни количества минерали и енергийни ресурси, пише Military Watch Magazine в материал, представен без редакторска намеса от „Фокус“.

Съединените щати не само очертаха претенциите си към Арктика чрез най-северния си щат (Аляска), но и разширяват военните си действия в региона от почти десет години. Освен това влизането на Финландия в НАТО, към която скоро може да се присъедини и Швеция, ще означава, че всички арктически държави, с изключение на Русия, ще се обединят в съюз под егидата на САЩ. Може би един от най-видимите признаци за приоритетното значение на региона е разполагането на повече от 100 изтребители от пето поколение F-22 и F-35 в Аляска, което представлява най-голямата концентрация на тези все още относително малобройни самолети в един щат или регион.

На фона на високото напрежение между САЩ и Русия по отношение на Арктика, Москва осъди претенциите на Вашингтон като „неприемливи“, а ръководителят на Арктическия комитет на Държавната дума Николай Харитонов предупреди, че усилията на САЩ да установят контрол над региона рискуват да създадат допълнително напрежение .

Тясно преплетено с разширяването на териториалните претенции на САЩ е изявлението, направено през първата седмица на декември от командващия руския флот адмирал Николай Евменов, че страната е изправена пред значителна заплаха от нарастващото военно присъствие на НАТО в региона. Той подчерта, че колективният Запад „активно възпрепятства икономическите дейности на Русия в Арктика“.

Арктика представлява приблизително една пета от брутния вътрешен продукт (БВП) на Русия. Москва инвестира сериозно в развитието на Северния морски път, който има потенциал да се превърне в нов търговски път между Източна Азия и Европа. В това той получи значителна подкрепа от Китай, като китайските фирми играят важна роля в развитието на регионалната инфраструктура.

Самият Пекин запазва голям интерес към Северния морски път, смятайки го за по-безопасен от Малакския пролив и Индийския океан, където доминират западните военноморски сили. Успоредно с големите инвестиции в регионалната инфраструктура, минното дело, проучването на петрола и изграждането на най-големия в света флот от атомни ледоразбивачи, Русия също значително увеличи способността на своите въоръжени сили да провеждат операции в региона от 2010 г. насам.

Въпреки че Арктика беше важна по време на Студената война като най-краткия път между СССР и Съединените щати за ядрени стратегически бомбардировачи и балистични ракети, днес значението на региона вероятно е станало още по-голямо. Поради ограничения брой тактически бойни самолети в руския въздушен флот, голяма част от отговорността за противовъздушната отбрана в Арктика е възложена на наземни средства.

Съответно бяха разработени високоспециализирани версии на системите за противовъздушна отбрана с малък обсег „Тор“ и „Панцир“, за да поддържат системите С-400 с по-голям обсег, разположени на ключови места като архипелага Новая Земля и якутското пристанище Тикси. Руските сили също тестваха системата С-500 в региона през декември 2021 г. Очаква се Арктика да се превърне в един от приоритетните региони за разполагане на новите оръжия, които могат да се похвалят с абсолютно ненадминато покритие от 600 километра и способност да поразяват не само ценни самолети за поддръжка, бомбардировачи, платформи за ранно предупреждение и контрол (AWACS), но дори и космически цели, включително сателити.

Гръбнакът на руската бойна авиация в Арктика се състои от прехващачи МиГ-31БМ, а част от отговорността за сигурността в региона се носи от Северния и Тихоокеанския флот на ВМС и Върховното командване на ВКС. МиГ-31 (наименование на НАТО: Foxhound, или „Лисогон“ – хрътка за лов на лисици, бел. ред.) е разработен специално за операции в региона и може да излита от временни ледени летища. Неговата авионика е много подходяща за продължителни операции в отдалечени райони, далеч от наземния контрол и с ограничена наземна радарна поддръжка.С повишен фокус върху сигурността в Арктика от 2010 г., Северният флот и частите на Върховното командване на ВКС замениха съветските МиГ-31 с авионика от 80-те години на миналия век с дълбоко модернизирани прехващачи МиГ-31БМ, а от 2019 г. Тихоокеанският флот последва техния пример.

Модернизацията не само удължи срока на експлоатация на самолетите, които са едни от най-старите на въоръжение в Русия, но и напълно замени авиониката, главно чрез въвеждането на новата система за управление на огъня „Заслон-М“ с радара 8БМ. Последният се смята за един от най-мощните бордови тактически авиационни радари в света и най-големият по размер – приблизително три пъти по-голям от APG-77 на F-22 и 11 пъти по-голям от APG-66 на F-16. В същото време „Лисогоните“ са специално проектирани за инсталиране на големи и мощни сензори, както поради необятността на далечните северни територии, които трябва да бъдат патрулирани, така и поради изискването да се свалят вражески ракети с намалена ефективна отразяваща повърхност на големи разстояния.

Гръбнакът на руската бойна авиация в Арктика се състои от прехващачи МиГ-31БМ, а част от отговорността за сигурността в региона се носи от Северния и Тихоокеанския флот на ВМС и Върховното командване на ВКС. МиГ-31 (наименование на НАТО: Foxhound или „Lisogon“) е разработен специално за операции в региона и може да излита от временни ледени летища. Неговата авионика е много подходяща за продължителни операции в отдалечени райони, далеч от наземния контрол и с ограничена наземна радарна поддръжка.

С повишен фокус върху сигурността в Арктика от 2010 г. на миналия век, Северният флот и частите на Върховното командване на VKS замениха МиГ-31 от съветската ера с авионика от 80-те години на миналия век, с дълбоко модернизирани прехващачи МиГ-31БМ, а от 2019 г. Тихоокеанският флот последва техния пример.

Модернизацията не само удължи срока на експлоатация на самолетите, които са едни от най-старите в руската служба, но и напълно замени авиониката, главно чрез въвеждането на новата система за управление на огъня Zaslon-M с радара 8BM. Последният се смята за един от най-мощните бордови тактически авиационни радари в света и най-големият по размер – приблизително три пъти по-голям от APG-77 с F-22 и 11 пъти по-голям от APG-66 с F-16 .

В същото време „Лисогоните“ са специално проектирани за инсталиране на големи и мощни сензори, както поради необятността на далечните северни територии, които трябва да бъдат патрулирани, така и поради изискването да се свалят вражески ракети с намалена ефективна отразяваща повърхност на големи разстояния.

МиГ-31 носи почти цялата отговорност за безопасността на Арктика сред всички бойни самолети на руските ВКС. Днес това е най-големият, най-бързият и най-високо летящият изтребител прехващач в света. Неговата крейсерска скорост от над 2,3 Маха е несравнима: на F-35 по принцип липсва способността за свръхзвуков крейсерски полет, а F-22 достига скорост от около 1,5 Маха. МиГ-31 може да използва всичките си въоръжения в космоса на височини над 21 000 метра (а според някои източници – около 25 000 метра), а по обсег превъзхожда всеки от американските самолети от пето поколение, разположени в региона, с повече от 50%.

Освен скоростта, тавана и мощния набор от сензори, МиГ-31 има много висока товароподемност, което позволява на самолета да носи ракети въздух-въздух Р-37М като основно въоръжение, с втора в света след китайските аналози далекобойност от 400 км и скорост от 6 Маха и бойна глава с тегло 60 кг. С повече от два пъти по-голям обсег от американските ракети въздух-въздух, Р-37М прави МиГ-31 оптималния самолет за неутрализиране на помощни средства, включително танкери и платформи AWACS, жизненоважни за западните въздушни операции в региона.

Въпреки че Р-37М не е в състояние да атакува стелт самолети като F-22 и F-35 на дълги разстояния без данни за насочване от средства по-близо до непосредствената цел, включително наземни С-400, ракетата се оказа много ефективна срещу цели без стелт и беше успешно използвана в украинския театър на военните действия срещу изтребители на ВСУ.

МиГ-31 може да използва и по-стари ракети Р-33, които са подходящи за прехващане на крилати ракети, включително такива с висока свръхзвукова скорост или намалена ефективна радарна разсейваща повърхност, което е демонстрирано неведнъж по време на многобройни учения. В същото време повече от две десетилетия „Лисогон“ остава единственият тактически боен самолет, който осигурява защита срещу крилати ракети. Този самолет беше първият в света, който можеше едновременно да атакува цели в космоса и на много ниски височини, и запази това отличие в продължение на десетилетия. Всичко това го прави оптимален избор за защита срещу няколко вида ракети и по този начин ключов фактор за сигурността на руските позиции в целия регион.

В средата на 2010 г. руските въоръжени сили възстановиха повече от дузина военни летища в Арктика, включително авиобаза Рогачево на архипелага Нова Земля, авиобаза Нагурское на архипелага Земя на Франц Йосиф и летище Котелни на архипелага Новосибирски острови. След това в началото на 2020 г. руският флот увеличи предното си разполагане на МиГ-31 в Арктика, а МиГ-31 на Тихоокеанския флот, наскоро модернизирани до стандарта МиГ-31БМ, от известно време са базирани постоянно на летище Анадир на полуостров Чукотка в Далечния север в регион, споделящ морска граница с Аляска.

И два месеца преди американските военновъздушни сили да разположат бомбардировач B-1B на норвежкото летище в Будьо – макар и не постоянно, а временно, Северният флот обяви собственото си предно разполагане на МиГ-31БМ в авиобаза Рогачево, т.к. в резултат на което самолетите се появиха зад полярния кръг по-рано. Но въпреки огромните възможности на модернизираните прехващачи МиГ-31 техният брой остава много ограничен и никой друг клас изтребители-прехващачи няма значително присъствие в региона.

Въпреки че от много години се очакваше, че разширяването на други руски съоръжения в Далечния север, включително авиобазата Нагурское, ще доведе до по-широко предно разполагане на МиГ-31БМ и евентуално ударни изтребители Су-34М или МиГ-31К, като основна пречка за това се смята ограниченият брой налични авиационни единици. Перспективата, че руският флот или военновъздушните сили ще създадат един или дори няколко нови полка МиГ-31 (отчасти в отговор на разширяването на американските териториални претенции в Арктика и отчасти на присъединяването на Финландия към НАТО) остава много вероятна.

Въпреки че ескадрилите МИГ-31БМ все още се считат за най-боеспособните на руска служба, формирането на първите изтребителни полкове Су-57 през следващите години може да доведе до предпочитание в Арктика към самолети от пето поколение с много по-голям обсег на действие и по-ниски оперативна разходи.

Съществени фактори в полза на подобно решение са способността на Су-57 да носи по-модерна миниатюрна модификация на ракетата Р-37М („изделие 810“), както и забавянето на разработката на наследника на МиГ-31 по програма ПАК ДП. Националният приоритет за Арктика със сигурност ще означава, както в случая със системите за противовъздушна отбрана С-500, че тук ще се проведе и едно от първите широкомащабни разполагания на Су-57.

Facebook Twitter
Следваща Xiaomi с пробег от 800 км се съревновава с Tesla и Porsche
Предишна Ванга: Световни лидери ще бъдат убити, комунизмът ще се завърне

Редакция "Проватон"

Подобни новини

Джордже Симион поиска анулиране на президентските избори в Румъния От света
май 21st, 2025

Джордже Симион поиска анулиране на президентските избори в Румъния

РЕПУТАЦИОНЕН УДАР ПО ПП! Брюксел поиска имунитета на бившия шеф на парламента Никола Минчев От света
май 20th, 2025

РЕПУТАЦИОНЕН УДАР ПО ПП! Брюксел поиска имунитета на бившия шеф на парламента Никола Минчев

*Новата Тъмна Епоха* От света
май 20th, 2025

*Новата Тъмна Епоха*

Вашият коментар Отказ

Най-популярни последната седмица
Бирол Мехмед, областен председател на ДПС НОВО НАЧАЛО СИЛИСТРА: Време е за смел избор – Ново начало ви очаква! Дулово – няма от какво да се притеснявате!

Бирол Мехмед, областен председател на ДПС НОВО НАЧАЛО СИЛИСТРА: Време е за смел избор – Ново начало ви очаква! Дулово – няма от какво да се притеснявате!

1191
Приеха бюджета на Провадия, предлагат на министъра на образованието решение за училището в Славейково

Приеха бюджета на Провадия, предлагат на министъра на образованието решение за училището в Славейково

1276
Удар! Запорираха парка на Ивелин Михайлов

Удар! Запорираха парка на Ивелин Михайлов

300
Борисов призна: Пеевски има право на критика за забавената управленска програма, говорих с Желязков

Борисов призна: Пеевски има право на критика за забавената управленска програма, говорих с Желязков

217
  • За нас
  • Контакти
  • За реклама
  • Нагоре
logo

Всеки един от Вас, скъпи читатели, може да стане част от света на ПРОВАТОН, като ни предостави информация, снимки и видеа, които Ви вълнуват. Гарантираме, че ще Ви бъде обърнато необходимото внимание.

©2018 Новини от Провадия и региона.
Powered by SmartHomeSys.eu Общи условия