Кафето в Италия е ревностно защитавана религия.
Пиенето на кафе на Ботуша се подчинява на строги алгоритми, според които капучиното следобед е грехота, а еспресото задължително е късо, ароматно и силно. „Кафето е балсам за сърцето и душата“, обобщава отношението на италианците Джузепе Верди.
Поколенията Z и Алфа може би обаче са на път да преобърнат отношението на италианците към кафето и по-точно – към еспресото.
За последното свидетелства Давид Натаниел – собственик на верига италиански кафенета. Натаниел е баща на двама тийнейджъри, които пътуват много и непрекъснато снимат не малки сладки чашки с еспресо, а големи чаши с американско кафе.
Пред „Би Би Си“ Давид разказва, че един ден в центъра на Милано видял невероятно красива жена в дизайнерски дрехи и чанта, която отпивала от огромна чаша с черно кафе. Тя подсетила Натаниел, че може би е време за смяна на навиците, и се превърнала в негова муза за отварянето на първото му кафене – точно до Миланската катедрала.
В заведението на Давид се сервира американско кафе, кафе с разнообразни вкусове като канела, тиква и лешници, както и разнообразни кафета с мляко и сметана.
Италианецът е убеден, че сънародниците му са готови да експериментират с кафето си и търсят все повече разнообразие. Заедно с това се променя и самият процес по пиене на кафе, особено при по-младите.
„Италианците вече не искат да си изпият кафето и да си ходят“, смята Кристина Кароли, също собственичка на иновативно кафене.
Тя има обекти в Рим, Милано и Болоня и е в бранша повече от 20 години.
За изданието Coffee Intelligence Кароли обяснява, че все повече от клиентите са студенти или млади специалисти, които сядат да четат, работят и творят от кафенето и затова предпочитат напитки, различни от свръхкъсото италианско еспресо.
Те са и сред най-активните потребители на социалните мрежи, където са особено популярни ароматизирани кафета и кафета, които имат толкова сметана и поръски, че повече приличат на десерт.
Плюсът освен различния от еспресото вкус е, че чашите с такива кафе напитки са по-фотогенични и атрактивни. „Всеки идва в кафенето ни с идеята да опита нещо ново и различно“, обобщава Кристина Кароли.
Освен това напитки като капучино, лате и лате макиато са далеч по-леки от силно кофеиновото еспресо.
По този начин в рамките на едно сядане в кафенето клиентите имат възможността да опитат повече от едно предложение без притеснения около страничните ефекти.
Седенето в кафенето пък се превръща в съвсем различно културно изживяване, напомня Давид Натаниел. През това време клиентите имат време да си поговорят спокойно, да свършат работа или само да позяпат минувачите през прозореца насаме. Подобно изживяване е невъзможно с еспресото, което често се пие дори на крак и в движение.
Част от тази промяна е и склонността на все повече италиански кафета да сервират капучино и следобед.
Kлиентските запитвания за капучино, които в следобеда започват да валят, са прекалено много, за да бъдат пренебрегнати.
Други собственици на кафе заведения обаче не са склонни толкова лесно да предадат традициите си. Когато му поискат овкусено кафе, признава за Вито Фортунато от Парма, той обикновено прибавя капка ликьор или течен шоколад.
„Дори и да ми искат американско кафе, пак ще намеря начин да го направя италианско“, твърд е в убежденията си Фортунато.
Вашият коментар