Най-големите прахосници са Шумен, Перник и Сливен, а „Софийска вода“ е отличник с 37% течове
Загубите на вода в България остават шокиращо високи, като в някои региони над 70% от подадената вода не достига до потребителите – тя или изтича заради течове и аварии, или се краде чрез незаконни включвания и неотчитане. Това показва нов анализ на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), изготвен на фона на зачестяващи засушавания и водни режими.
В периода 2020 – 2024 г. цели 12 регионални ВиК оператора не само не са успели да намалят разхищението, а дори са го увеличили. Сред тях са дружествата в Плевен, Ловеч, Търговище, Шумен, София-област, Перник, Варна, Разград, Хасково, Пазарджик, Бургас и Смолян.
Най-драстичен пример е „ВиК Перник“, което продължава да е „шампион“ по загуби въпреки получените десетки милиони левове за подмяна на инфраструктура по европейски и национални програми. В страната само два оператора отчитат загуби под 40% – „Софийска вода“ (37,4%) и „ВиК Благоевград“ (38,77%). За повечето от 28-те дружества „течовете“ надхвърлят 50%, което означава, че повече от половината подадена вода се губи.
Последиците от неефективността са сериозни: 299 населени места, включително 16 града и 283 села, са били засегнати от безводие през август, като над 260 000 души са живели на воден режим.
КЕВР изисква от операторите подробни данни за загубите по водомерни зони, предприетите действия за ограничаването им и извършените проверки на водопреносната мрежа.
Препоръки на КЕВР
В доклада си регулаторът дава конкретни указания за справяне с проблема:
- да се определят и приоритизират зоните с най-високи загуби на вода;
- да се извършва постоянен мониторинг и анализ на данните, включително минималното нощно потребление;
- да се внедрят международно утвърдени практики за откриване на скрити течове, управление на налягането и проекти за модернизация на мрежата;
- да се предприемат мерки срещу търговските загуби чрез подобряване на отчетността, модернизация на водомерите и елиминиране на грешки в процеса на фактуриране и събиране на вземания.




Вашият коментар